Followers

Sunday 27 January 2013

istidraj


Pernah tak terdetik di hati.. "ada org tu tak solat, kaki maksiat, suka buat perkara yang Allah benci TAPI Allah bagi kesenangan pada hidup dia? Cukup makan pakai, dan semua tu (sila imagine kesenangan-kesenangan duniawi)

kenapa ya? kenapa Allah x balas segala perbuatan murka dia tu dengan azab siksa..erm?

sebenarnya...tu adalah "istidraj!!" istidraj tu adalah kesenangan yg Allah bagi pada mereka yang tak soleh dan tak bertaqwa pada Allah. Allah swt membalas maksiat yang dia lakukan dengan nikmat yang akan menyebabkan dia makin lalai dan leka untuk berzikir T__T

mereka anggap tu sebagai kesenangan, kemewahan .padahal ia adalah sebuah 'hukuman' bertujuan untuk menghancurkan orang yang bermaksiat tu sendiri.

ya, "istidraj" tu senang kata adalah HUKUMAN. hukuman yang diberi sedikit demi sedikit dan akhir sekali akan menghancurkan.

Allah kata dalam surah Al-Qalam ayat 44, " Nanti Kami akan menghukum mereka dengan (istidraj) beransur-ansur (ke arah kebinasaan) dari arah yang tidak mereka ketahui "

nauzubiilah, takut kan? itu lah.. mohon doa pada Allah supaya apa yang kita lakukan tu mendapat pentunjuk dari dia supaya kita tidak tersasar. Ameen!

1 comment: