Followers

Friday 15 June 2012

sekolah agama? no way!

"Ummi hanan taknak tukar sekolah, taknak pergi sekolah agama, taknak belajar bahasa Arab, taknak pakai tudung labuh dan baju kancing kat lengan. MUKTAMAD!"

kurang lebih macam tu la betapa saya menolak lamaran ummi untuk 'di trasfer' ke SMA 7 tahun lalu.

Rasa sangat tak suka pada orang yg pakai tudung labuh. hah Alasan?! selalu nya saya akan cakap org pakai tudung labuh ni 'tak terurus dan berserabai' tambahan, sekolah agama tak best (tanpa ada hujah apa tak best sgt tuu) hmm!

Woahhh. tudia hidup di sekolah harian biasa mcm sgt....... err sgt lah bebas rasanya! Kawan-kawan ramai.. berkawan laki perempuan xdek org nak kisah... "hang kejar aku,aku kejar hang"... bila time birthday kena baling-baling tepung (dikejar oleh lelaki-lelaki). Lengan baju tu kalau boleh lipat lagi pendek,nak macam baju sekolah lelaki .

Saya tak pernah rasa bosan dengan kehidupan yg 'lagha' macam tu. Malah pernah rasa Syukur tak jadi tukar sekolah. cumanya Alhamdulillah DIPAKSA ummi abah untuk pakai tudung. Jadinya tadekla sampai 'freehair' kat sekolah ke apa. dannn...hiduplah saya dgn sebegitu lagha sampai habis form5.

Mungkin berkat doa Ummi dan Abah yang tak pernah putus buat anaknya.. satu hari, Allah gerakkan hati ni untuk baca 1 NOVEL(dah lupa novel apa) yang pasti dlm tu ada cerita-cerita pasal usrah...kehidupan budak sekolah agama...and hati ni terdetik.

'eh usrah tu mcm best, kakak-kakak nya sangat caring..."

.................................


Suatu petang, lps solat Asar....seperti ada yang memandu langkah ni terus ke bilik bawah. Masuk bilik tu, bukak almari, and saya ternampak tudung bidang 60.

Tak tahu apa yang mendorong saya untuk pakai tudung tersebut. cuba-cuba letak atas kepala dan pergi nengok depan cermin...Tengok je kat cermin, bercucuran airmata keluar..Rasa sebak, sayu dan entah!! tak boleh nak describe perasaan sendiri waktu tu. Ada rasa aneh yg buat saya tak henti-henti menangis.

Bila dah reda sikit, saya balik pada almari tu.. selongkar mcm nak cari something lagi. Apa yg saya jumpa.. JUBAH SELUAR yg warnanya sgt matching dengan tudung bidang 60 tadi. Tak fikir banyak..saya ambil baju tu dan bawak naik atas dan simpan dalam bilik!

..................................

Jubah seluar dan tudung tadi tak dipakai pun, cuma tergantung dalam almari. Teringin nak pakai, tapi malu nanti 'kena ejek' takut orang kata 'buang tebiat' ke apa..so pendamkan dulu hasrat!

Memang benar, kalau kita bersungguh nak berubah, Allah akan hantar tentera-tenteranya untuk bantu kita. Sebab apa saya ckp mcm tu?

erm..

Saya realize time tu, satu demi satu Allah mudahkan urusan saya. Allah BANTU saya untuk berubah. saya menyatakan hasrat untuk ber USRAH pada seorang sahabat, dia usulkan hal ni pada kakaknya.

Kak Iylia Farhana, subhanallah insan hebat yg menjadi asbab keterlibatan saya dalam Usrah hingga detik dan saat ini. Kebetulan kak iylia bercuti dan ada di Malaysia time tu.. Dia msj "hanan siap-siap ya pagi besok, kakak ambil hanan kita pergi rehlah" (saya yg risau lebih. rehlah tu apa,nak pakai apa. nanti jumpa org nak cakap apa. aduhhh malunya!)

Bila sampai sana...nah ramainya org! AND the best part is, SEMUA MACIK-MAKCIK, KAKAK-KAKAK, HADEK-HADEK mengalukan kedatangan saya dan melayan saya dengan begitu baik (sampai tak rasa terasing lsg!)

*kami main game apa tah sampai habis kotor tudung saya. Waktu tu jugak akak-akak ni (kak iylia dan kak ainun) menghampiri dan tolong bersihkan 'tepung' yg melekat kat muka dan tudung saya. Subhanallah caringnya :')

Sejak hari itu, hati saya sudah terikat simpul mati pada mereka. Semangat berkobar-kobar nak teruskan  hasrat saya ni (usrah)......

mcm mana usrah pertama saya? apa yang kami bincangkan?

waitt!


inshaallah masih banyak benda yang nak di share. next update pasal my first usrah pulak ya! dengan keterbatasan waktu, ni je yang mampu ditulis. Bila terkenang saat mula-mula berusrah, bercucuran airmata ni. bukan apa, rasa Syukur yang tak terhingga kerana Allah sudi memilih saya antara jutaan orang untuk menikmati indahnya hidup dalam usaha mendekatkan diri kepada Nya.

ps: Jom sama-sama hayati doa ni dan mohon pada Allah dengan penuh pengharapan semoga diberi taufiq dan hidayahnya. semoga hati kita diarahkan untuk taat dan diteguhkan hati pada agamaNya.ameenn!

















7 comments:

  1. Subhanallah.A very nice story to share.:)

    ReplyDelete
  2. hanan :')
    terharu bace.
    thniah hanan telah berubah. mia harap. hanan dpt bimbing mia. tegur ape yang patut :)
    mia pun terdetik nk pkai tudung labuh tu. tpi mia tkut nnti ape org ckp.. :)

    ReplyDelete
  3. macam sama je cerita kita, cuma kak alin takde cerita pasal usrah :) tapi yg rehlah tu, ada orang ajak jugak, datang amik jugak . hehehe ;P btw, doakan semoga sama sama tsabat di jalan ini. btw, dua hari lepas kak alin dah boleh hafal doa ni, tq hanan! love you

    ReplyDelete
  4. as salam..
    sy ziarah sini..jmput juga dtg blog saya:)
    kongsian yg mnarik..
    smoga sama2 kita ditetapkan iman..Allah..:)
    salam ukhwah:)

    ReplyDelete
  5. subhanallah...
    semoga terus istiqamah, sahabatku ^_^

    ReplyDelete
  6. salam,
    hanan umairah,sangat tersentuh dan terkesan...smoga akak diberi kekuatan yg sama.insyaAllah...amin.
    (=

    ReplyDelete
  7. Best ways to make money from casino games - Dr.MCD
    If you're planning 오산 출장안마 on 성남 출장안마 trying to place 전주 출장안마 a winning 전주 출장샵 bet, you want to know the best ways to make money. The answer is that the best way is to 계룡 출장샵 make the

    ReplyDelete